Virallinen ohje Dynmap (nettikartta) asennus

Dynmap on plugin, jolla saat renderöityä Minecraft-maailmasi nettisivulle Google Mapsin tyylisesti. Näin voit selailla pelin karttaa myös silloin, kun et ole pelissä tai haluat etsiä sopivaa aluetta, jossa rakentaa!

Plugin on aikaisemmassa Speekin historiassa ollut täysin kielletty, sillä se vie niin paljon levytilaa. Nykyisellä levytilaratkaisulla, jossa emme enää tarjoa rajatonta maksutonta levytilaa pluginin käyttö on jälleen mahdollistettu. Saat tilatessasi meiltä palvelimen, jossa on 10GB levytilaa. Jos tämä tulee täyteen, saat maksutta toiset 10GB levytilaa käyttöösi. Lisälevytila on ostettavissa asiakaspalvelusta 1€/10GB tilaa.

Suosittelemme kuitenkin joka tapauksessa, että tallennat Dynmapin datan joko omalle MySQL-palvelimelle tai pienennät Dynmapin kuvanlaadun niin pieneksi, kuin mahdollista. Tässä ohjeessa näytämme, miten pienennät kuvanlaadun ja tallennat kuvat MySQL-palvelimelle.

Avataan portti​

Dynmap vaatii oman portin toimiakseen, jota kautta kartta ladataan käyttäjille (http). Oletuksena tämä on 8123, mutta emme voi antaa jokaiselle asiakkaalle samaa porttia. Joudut pyytämään asiakaspalvelusta palvelimelle lisäportin. Tavoitat asiakaspalvelun täältä, vasemmalla näkyvästä chat-ruudusta tai sähköpostitse asiakaspalvelu@speek.fi. Ota meihin yhteyttä sähköposti-osoitteella tai asiakastilillä, jolla olet ostanut Minecraft-palvelimesi.

Dynmapin asennus​

Lataa plugin palvelimelle "plugins"-kansioosi ja käynnistä tai uudelleenkäynnistä palvelimesi. Kun palvelin on täysin käynnistynyt, samuuta se konfiguroinnin ajaksi. Näin emme renderöi turhaan kuvia väärällä laadulla.

Plugineiden asennusohjeet: https://palsta.speek.fi/threads/plugineiden-asentaminen.16/

Konfigurointi​

Avaa kansio /plugins/dynmap ja tiedosto configuration.txt.

Etsi tiedostosta seuraava kohta:
YAML:
webserver-port: 8123
ja korvaa numero asiakaspalvelusta saamallasi portilla.

Seuraavaksi etsitään kuvien laatu-asetus:
YAML:
image-format: jpg-q90
Ja korvataan se:
YAML:
image-format: jpg-q75

Ja vielä ihan tiedoston ylhäältä löytyy asetus:
YAML:
deftemplatesuffix: hires
ja korvataan se (2 pikseliä/block):
YAML:
deftemplatesuffix: vlowres
tai (4 pikseliä/block):
YAML:
deftemplatesuffix: lowres

Configuration-tiedostosta löytyy myös paljon muita mielenkiintoisia asetuksia, joihin sinun kannattaa tutustua parantaaksesi Dynmapin ulkoasua. Lisää ohjeita konfigurointiin (engl.) löytyy Dynmapin wikistä: https://github.com/webbukkit/dynmap/wiki/Configuration

Tiettyjen maailmojen näyttäminen​

Jos palvelimellasi on useampi maailma, kannattaa näyttää vain maailmat, jotka haluat kartassa näkyvän. Avaa kansio /plugins/dynmap ja tiedosto worlds.txt poista sen sisältö ja lisää rivit:
YAML:
worlds:
  - name: world
    title: "World"
    enabled: true

Toista kolmea alimmaista riviä ja täytä maailmojen tiedot. Voit myös muuttaa maailman näyttönimeä. Tässä esimerkki:
YAML:
worlds:
  - name: world
    title: "Päämaailma"
    enabled: true
  - name: world_nether
    title: "Horna"
    enabled: true
  - name: world_the_end
    title: "Loppu"
    enabled: true
  - name: korhon_flatmaa
    title: "korhon flat"
    enabled: true
  - name: salamaa
    enabled: false

Kuvien tallennus MySQL-palvelimelle​

Mikäli käytössäsi on MySQL-palvelin, joka on tarkoitettu suuremman datan määrän tallennukselle (ei Speekin pelipalvelimien tietokannat), voit käyttää myös suurempia kuvien laatuja ja kuvan resoluutiota.

Aiemmassa kansiosta /plugins/dynmap löytyvässä tiedostossa configuration.txt voit määrittää MySQL-palvelimen tiedot seuraavasti tiedoston alussa olevan storage-osion kohdalle:
YAML:
storage:
  type: mysql
  hostname: localhost
  port: 3306
  database: tietokanta
  userid: käyttäjänimi
  password: salasana
  prefix: ""
  flags: "?allowReconnect=true"

Jotkin palvelimet joilla ei ole SSL-sertifikaattia vaativat, että useSSL=false on määritetty, jotta yhteys tietokantaan toimii. Voit määrittää tämän muuttamalla flags-kohdan seuraavaksi:
YAML:
flags: "?allowReconnect=true&useSSL=false"

Palvelimen käynnistäminen ja kartan katselu​

Seuraavaksi voit käynnistää palvelimesi. Kun palvelin on käynnistynyt, voit siirtyä selaimellasi osoitteeseen, joka on palvelimesi IP-osoite ja dynmapiin vaihtamasi portti, esim: http://0.0.0.0:8123/.